fredag 26 oktober 2007

Jag ser grönt

Jag ser inte rött, jag ser grönt. Det är jobbigt. Jag vill inte
arbeta med färgen grön i projektet. Jag tycker inte om att
utgå ifrån färger. Jag vill vara samhällskritisk. Jag vill
förändra världen. Jag vill utforska sådant som intresserar
mig. Och man kan väl inte vara intresserad av färgen grön?

Men det gröna förföljer mig. Jag ser grönt överallt och det
går inte att komma undan! Var kommer det gröna ifrån?
Hur fungerar min hjärna egentligen? Jag funderar på den
kreativa processen som redan har startat i mitt huvud.
Hur fungerar den? Jag har arbetat inom trädgårds
branschen
i många år nu. Jag har beskurit träd och buskar och jag har
klippt otaliga gräsmattor. Den gröna färgen har varit min
ständiga följeslagare i arbetet. I vanliga fall försvinner det
gröna ifrån hjärnan så fort det blir kallt och frosten kommer.
Men varför förföljer färgen mig nu? Har jag fått en överdos
av grönt? Måste jag prova det gröna för att
komma vidare?

Bearbetning av ofrånkomliga gröna tankar:

T- grön, grön ungdom, grön starr, grönsak, grön sak,

Ebba Grön, grön flagg, tant Grön...

man är grön, det är grönt, grönt är skönt, grön av avund...

grön gubbe ( vid övergångsställen ), utomjordingar, hulken,
Green Giant ( den gröna jätten som är på majsburkar),
Shrek...


Hjälp…Hur ska det här sluta?

6 kommentarer:

Camilla Wu sa...

Vilken grönsakskompott... kul ingång!

Min nya blogg; glappet.blogspot.com

Monika sa...

Det ska verkligen bli spännande att följa ditt arbete, Sofia. I ditt projekt kan du hamna precis var som helst, i en barrskog, en sallad eller möjligen i gröna hissen ;-).

Lycka till!
/Monika

Sofia sa...

Kul att ni hittade hit!

Jag fattar ingenting just nu,
men jag är i alla fall uppriktig!

Tack för uppmuntran och fler tips på grönt. Gröna Hissen.. Ha ha. Är det någon utav er som har druckit den? Eller kanske stått i en?

Camilla Wu sa...

...jag var helt galen i grönt förr... gröna kläder, grönt porslin, grön inredning mm... men så köpte jag mitt gamla föräldrahem och flyttade in i min pappas gamla lägenhet där alla väggar var härligt-nittitals-mintgröna,, jag tror jag fick en överdos då och har sedan dess sakta men säkert utrotat det gröna bit för bit.
Men nu liksom börjar det tränga sig på igen... vi får väl se om du hjärntvättar mig de kommande veckorna.

Sofia sa...

Hej Camilla! Jag hade nog en blå period förut. Jag var liksom mer uppmärksam mot allt blått. Fast jag har alltid gillat att ha svarta kläder ändå. Jag undrar när det gröna började tränga sig på, men jag tror det var när jag såg de gröna krumelurerna i Matrix. De gjorde ett stort intryck på mig. Gud vad konstig jag är egentligen..?

Anonym sa...

grönt mögel. Min underbara gröna corkerryggsäck. Gröna äckliga sjukhuskläder som får mig att tänka på ett minne.

Jag var med i en bilolycka för en herrans massa år sedan. När jag och ambulansgubbarna kom in på akuten i mölndalssjukhus blev jag omhändertagen av en läkare bland annat. Han hade gröna palladiumskor på sig till jätteförkorta vita byxor. Jag skrattade mig sönder och samman, antagligen för jag var i chocktillstånd. Det är ett roligt grönt minne.