söndag 11 november 2007

En plötslig stund av klarhet

I en plötslig stund av klarhet drabbades jag av insikt. Jag
fungerar ofta som professor Balthazar. Likt honom funderar
och funderar jag. Jag vandrar runt i tankarna. Jag grubblar och
söker. Och plötsligt, på en sekund, säger det pling, blixten slår
ner och allt blir tydligt!! Och då får jag ihop det hela. Det har hänt
nu igen. Det började med att jag hittade hundar med olikfärgade
ögon på internet. Sedan när jag letade efter mer information om
fenomenet så dök det upp en bild med en katt. Vägen till insikt är
en blandning mellan medvetet sökande och slumpen. Men det är
det medvetna sökandet som gör att man är beredd när det
omedvetna träder in! Upptäckterna blir milstolpar i processen.
De kan tillföra något nytt och göra att man ser sitt arbete i ett
nytt ljus eller får in det i ett sammanhang.

Grönt, Bowie, ögon, katter och konflikt- Vad blir det? Jo, filmen
Cat people såklart. Där har vi det!

Den var sååå fräck när den kom. Jag var tonåring och jag hade
aldrig sett något liknande. Musiken var suggestiv och mystisk,
filmen var erotisk, skrämmande och intressant. Natassia Kinski
var både människa och svart leopard. Konflikten i filmen, som
jag kommer ihåg det, var att hon var tvungen att välja mellan
att vara djur eller människa. Jag har också för mig att hon var
tvungen att välja bort kärlek och att hon slutade som en svart
leopard i bur. Minns jag rätt? Jag måste leta upp filmen!!
Är den lika fräck år 2007 och när jag är äldre? Smaken kan ju
ändras och filmer åldras. Bara filmer kan åldras, ja. Inte jag.
Ledmotivet med David Bowie är fortfarande fräckt i alla fall.
Ja, lite åttiootalssyntigt är det, men ändå...





Länk till ledmotivet. Tyvärr med en ful hemsnickrad "video".
Jag hittar ingen bättre. Blunda för rätt stämning:
http://www.youtube.com/watch?v=B2epshwRRRM

Länk till filmklipp med förvandling av Natassia Kinski till
svart leopard:
http://www.youtube.com/watch?v=jeGJLryxruw

Grrrrr....

5 kommentarer:

S sa...

Längesedan jag såg filmen minns bara sporadiska bitar, vet att jag gillade den då. Hoppas att du hittar den!
Härlig parallell med Balthazar, ser framför mig djupa spår i din parkett och din lycka när du kutar fram med provröret!

Annica sa...

Måste oxå säga att jag gillar din liknelse med Balthazar, han funderade och funderade och funderade o plötsligt...

Lisa Henån sa...

Fan va skönt du skriver Sofia!

Anonym sa...

Vet du att jag är helt indoktrinerad med Baltazar från barndomen, coolt. Det är kanske därför jag gillar dig så HAA. Har du sett avsnittet med operasångerskan som sitter i en liten tillbyggd tågkupe ovanpå ett lok. Gissa varför? Jo, tågrälsen invaderades av sniglar som kröp så förfärligt sakta men Balthazar löste det fint med operasångerskan. Sniglarna blev racersniglar av operasången.

Sofia sa...

Haha. Känner ni igen er i Balthazar-beskrivningen. Har ni upplevt något liknande?
Eller gillar ni bara honom?
Jag kommer tyvärr inte riktigt ihåg något avsnitt, men älskade verkligen när han fick sina idéer.
Jag väntade bara på det! Intressant att du kom ihåg så mycket, Malena!