torsdag 1 november 2007

Finn ett fel. Ett stort.

Jag var ambitiös. Jag lånade skolans kamera för att
kunna använda RAW-format istället för JPEG. Det
ska tydligen vara bra när man bearbetar bilderna i
Photoshop. Kameran verkade fin och det fanns många
inställningar. Jag tog med kameran och letade efter
konflikter i skogen. Fotograferade massor. Jag tyckte
att färgen verkade lite konstig i kamerans display,
men hittade inte någon sådan inställningsmöjlighet.
Jag trodde därför att det var displayen som var
annorlunda. När jag kom hem lyckades jag inte ladda
över bilderna i RAW-format. Har ingen aning om varför.
Dessutom var färgen på bilderna verkligen konstig.
Misstänksam som jag är, hade jag tidigare under
dagen tagit två kort med samma motiv, men med
olika kameror. Det var som jag trodde. Min lilla
skruttkamera återgav färgerna mer rättvisande! VAD
har jag missat nu? Någon inställning? SUCK. Teknik,
teknik. Att jag alltid ska hamna i det träsket.

Finn ett fel:



Två bilder tagna med två olika kameror
Vilken är verklighetsförankrad?


Trots detta är jag snart klar med ett bildspel med
de färgdefekta bilderna. Det är bara att göra!!
( Sade hon klämkäckt och hurtigt... )



3 kommentarer:

Camilla Wu sa...

Ja, man har ju någon slags hat-kärlek till tekniken hela tiden... hoppas att det löser sig.

Ibland kan ju små missöden leda till nya upptäckter... och jag gilla den "blå" bilden på något vis.

Sofia sa...

Jorå, jag håller med. Om allt.
Och det funkade ändå. Bilderna blev kalla och konstiga men det gör inget.

Jag undrar lite ändå hur bilderna
kunde ha blivit. Men det har ingen betydelse för resultatet.

Sofia sa...

Nu ser jag!
Mossan blev grön men barren blåa
och utfrätta, liksom löven..
Kolla bilden på bloggen. Blåa barr.